Functieomschrijving diaken

Taakomschrijving diaken

Taken van de diakenen van de Protestantse Gemeente Dronrijp e.o.

Zondagse eredienst
Bij toerbeurt (1x per vijf weken) ambtelijke vertegenwoordiging in de eredienst. In deze dienst heeft de diaken de volgende taken:
  • collecteren
  • collectegeld tellen en dit noteren
  • bij toerbeurt de afkondigingen vooraf aan de eredienst.
Indien tijdens de dienst het Heilig avondmaal wordt gevierd, dan verzorgen de diakenen het gereedmaken van de tafel, snijden het brood en schenken de wijn in de kan en bekers. Na afloop wordt alles weer opgeruimd en afgewassen. Ook zorgen zij voor een goed verloop.

Uitvoeren van het diaconale werk binnen de gemeente
Alle diakenen tezamen vormen samen het College van Diakenen. Dit college verzorgt de diaconale werken binnen de gemeente. Dit houdt ook in dat de diakenen aanvragen voor financiële ondersteuning moeten beoordelen. Tijdens de vergadering van het college wordt het collecterooster ingevuld. Ook kunnen speciale doelen voor een collecte worden aangedragen in geval van acute nood.

Vergaderingen
De diakenen nemen deel aan verschillende vergaderingen:
  • diaconievergadering - elke tweede woensdag van de maand
  • kerkenraadsvergadering - ongeveer acht keer per jaar
  • vergadering werkverband - één keer per jaar.
Andere taken
Binnen het College van Diakenen zijn nog diverse andere taken die onderling worden verdeeld:
  • contacten Vrouw & Kerk
  • beheer gebouwen en landerijen (contact met pachters/huurders)
  • uitdelen foldermateriaal voor collecten na de dienst.
Activiteiten
  • De diaconie verzorgt in de maand december een pakkettenactie voor gezinnen/alleenstaanden met een minimum inkomen.
  • De diaconie probeert één keer per vier jaar een project te realiseren in het buitenland.