Functiebeschrijving Preses

Taakomschrijving preses

November 2023

De kerkenraad is verantwoordelijk voor het beleid van de gemeente en geeft leiding aan het werk dat binnen de gemeente wordt gedaan. De dagelijkse leiding berust normaalgesproken bij het moderamen, het dagelijks bestuur van de gemeente.
In onze gemeente hebben we echter gekozen om zonder moderamen te werken.
De preses (voorzitter) en de scriba (secretaris) zorgen ervoor dat de benodigde onderwerpen worden besproken en dat de kerkenraad goed geïnformeerd is.
Samen met de scriba, de predikant of kerkelijk werker bereidt de preses, onder meer aan de hand van de ingekomen stukken, de vergaderingen van de kerkenraad voor.

De preses
  • Als preses (voorzitter) van de kerkenraad, zit naast de agendacommissievergadering ook de kerkenraadsvergadering voor.
  • Het is uw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat deze vergaderingen ordelijk en helder verlopen, dat de nodige beslissingen worden genomen en dat deze helder worden geformuleerd.
  • Ook tijdens gemeenteavonden treedt u op als voorzitter.
  • De jaarlijkse bezinningsavond voor de kerkenraad organiseert u samen met een afvaardiging van de kerkenraad of externe partijen.
  • Gemiddeld één keer per maand heeft u bankdienst tijdens de zondagse kerkdienst.