Het oudste kerkorgel van Friesland Het oudste kerkorgel van Friesland
Onze kerk bezit het oudste kerkorgel van Friesland (1653), gebouwd door de gebroeders Bader. Het is ook het enige geheel oorspronkelijk bewaard gebleven Bader-orgel in Nederland. Het front is rijkelijk voorzien van fijn houtsnijwerk. Het orgel is in 1653 gebouwd door Arnold en Tobias Baders uit Unna. In 1849 restaureert Willem Hardorff (Leeuwarden) het en wijzigt de dispositie. In 1864 levert hij een nieuwe balg. De firma Bakker & Timmenga (Leeuwarden) wijzigt in 1917 het instrument drastisch. Het Onderpositief wordt tot Rugwerk vermaakt, er komen een nieuwe klaviatuur, nieuwe windladen, een nieuwe pneumatische registertractuur en de dispositie wordt nogmaals veranderd. In 1926 leveren Bakker & Timmenga nog een nieuwe Vox humana en een tremulant. In 2002 reconstrueren zij het instrument naar de oorspronkelijke situatie. Daarbij wordt de registertractuur vernieuwd alsmede het pijpwerk van vier registers. Het tweeklaviers orgel heeft 9 registers hoofdwerk en 9 registers onderpositief. Het munt uit boven vele andere in aangenaamheid en doordringendheid van geluid.

Foto's: Marcel Pelt © 2006